Túrák nehézsége


 

Ezen az oldalon a túrák fajtái szerint csoportosítva találsz egy rövid leírást arról mi is vár Rád egy-egy alkalommal. A skála megállapítása önkényes, csupán támpontot kívánunk adni véle, hogy megkönnyítsük a felkészülésed. Ha ez alapján nem tudod eldönteni, hogy valóban neked való-e az adott túraesemény, akkor keresd fel bátran az érintett túravezetőt, aki segít eldönteni.

Túraszakágak:

Gyalogtúra gyalogtúra Barlangászás barlangászás
Kerékpártúra kerékpár Síelés síelés
Sziklamászás- és via ferrata Sziklamászás    

 

Egynapos gyalogtúra

Valamely hazai hegységünk turistaútjain, ritkán azokról letérve kóborlunk ilyenkor. A rövidebb erdei kirándulásoktól elkezdve a teljesítménytúrákon megszokott erőnlétet kívánó, egynapos barangolásokig bármi előfordulhat. A bakancson és a jó kedven kívül speciális felszerelésre nincs szükség.

  • L: Max. 15 km-es nappali túra valamely közeli hegységünk - komolyabb nehézség nélkül járható - turistaútján.
  • K: Jelentősebb - akár 1000 méteres - szintemelkedéseket is magába foglaló 20-30 km-es nappali, illetve rövidebb, de éjszakai bóklászások.
  • N: Legalább 30 km-es teljesítménytúrák, túlélőtúrák tartoznak ide, ill. rövidebb távok, de 1000 métert meghaladó szintemelkedéssel. Éjszakai szakaszok előfordulhatnak, hosszú, fárasztó gyaloglással. Fizikailag nagy igénybevétel várható, ezért megfelelő edzettség és előzetes felkészülés szükséges.
 
Többnapos gyalogtúra
 

Mindenképp előzetes felkészülést igénylő, nagy hátizsákos, sátras vándortúra valamely hazai vagy környező magashegyi vidéken, illetve olyan több napos csillagtúra, amelyen bár kis hátizsákos körtúrákat teszünk, mégis számottevő napi távokra, szintemelkedésekre kell számítani.

 

  • L: Inkább a rövidebb napi távokat (max. 15-20 km) magukba foglaló csillagtúrák tartoznak ide. Bár kis hátizsákkal megyünk, azért a jó kondíció nem árthat. Külföldi túrákon rövidebb szakaszokon egyszerű sziklás ösvényekre is számítani kell.
  • K: Több napos folyamatos vándorlás nagy hátizsákkal, középhegységi körülmények között, kb. 20 km-es napi távval. A sorozatos terhelés itt már jobban érezteti hatását, de a könnyen járható térszín az átlagos túrázót sem állítja komolyabb kihívások elé. A csillagtúrák tekintetében a nagyobb igénybevételt jelentő magashegyi kirándulások is ide sorolhatók, nem túl technikás, mászást nem igénylő sziklás szakaszokat több helyen keresztezhetünk.
  • N: Hosszú, fárasztó magashegyi vándorlás, több kitett résszel, „vasalt” szakaszokkal, pszichikailag is nagyobb igénybevétellel, illetve csillagtúrák olyan napi adagja, ahol kimerítő, nehéz mászásokkal tarkított, technikás magashegyi utakkal találkozhatunk. Mind nagy, mind kis hátizsák esetén is fontos a szédülésmentesség és a lépésbiztonság.
 
Egynapos bringatúra
 

Ad hoc egy napos bringás kiruccanás valamely hazai tájegységre. Nemcsak Budapest környéki, de akár távolabbi területekre is.

 

  • L: Valamivel nehezebb, mint elbringázni a kocsmába, de azért komoly igénybevételtől nem kell tartani. Aszfaltúton, jóindulatú domborzat mentén kanyarogva rövidebb, max. 45 km-es kerekezésre lehet számítani. Országúti bringával is gond nélkül teljesíthető.
  • K: Több emelkedőre, hosszabb távra (max. 65 km), néhol hosszabb-rövidebb terepezésre készülj. MTB nem árthat.
  • N: Kimerítő hegyibringázás, néhol technikásabb szakaszokkal. Csak edzett bringásoknak!
 
 
Többnapos bringatúra
 

Ilyenkor kétkerekűnk minden szegletét, jellemzően csomagtartóját kihasználjuk arra, hogy a sátrazáshoz szükséges kellékeket is magunkkal tudjuk vinni útközben (ezt hívjuk vándortúrának). Ettől kissé különbözik az ún. csillagtúra, mely több napos kiruccanás, ám minden nap rövidebb körtúrákat teszünk, este ugyanarra a bázisra visszatérve. Ilyenkor nagyobb csomagjainkat automobilokkal vagy tömegközlekedéssel (általában vonattal) juttatjuk el a kiindulási helyre, ahonnan a túrák során csak a legszükségesebb holmikat (egy kis hátizsákban) visszük magunkkal.

 

  • L: Ez a kategória azon csillagtúrák kedvéért definiáltatott, ahol a napi táv és szintemelkedések még az alkalmi bringások erőnlétével – egymás utáni napokon is - könnyedén teljesíthető. Csak kisebb emelkedőkkel találkozunk, illetve végig aszfalton haladunk.
  • K: A közepes nehézség egyrészt az olyan csillagtúrákra érvényes, ahol a napi 70 km meghaladhatjuk, illetve hegyvidéken, könnyebb terepen (döngölt földutakon) is megfordulhatunk. Másfelől az olyan vándortúrákra is vonatkozik, ahol kizárólag aszfaltozott úton, esetleg dimbes-dombos térszínen, jellemzően napi 100 km-nél nem teszünk meg többet.
  • N: Ilyenkor olyan vándortúrára számíts, ahol jelentős napi távokat, illetve szintemelkedéseket kell - akár terepezés közbeiktatásával is - leküzdenünk. Komolyabb sorozatterhelés várható, mint közepes nehézség esetén, így főként edzett bringásoknak ajánlott.
  
Barlangászás

  Rövidebb, néhány órás barlangi túrák, mely esetenként rég elkopott izmokat is megmozgathatnak.

 

L: Nem is barlangászás, inkább barlanglátogatás, amolyan séta a föld alatt.

K: Csúszunk, mászunk, néhol szűkebb réseken préseljük át magunkat, és igyekszünk a barlang legeldugottabb járatait is magunkévá tenni. Komolyabb túlsúllyal és bezártságtól való félelemmel nem küszködő emberek nyugodt szívvel belevághatnak.

N: Itt már komolyabb mászásokra - néhol kötélbiztosítással – számítsunk. Csak jó erőben levő, tapasztaltabb barlangjáróknak ajánlott.

 

Síelés

Sípályák nehézségi fokozatai:

  • Zöld: síút, tursitaút,
  • Kék: könnyű pálya
    • Olyan pályák, melyeken rövid szakaszokat kivéve nyílt terepen 25 % (=12 fok)-ot nem haladhatnak meg a hossz és keresztirányú lejtők. Alapformában alkalmazott támasztó lendülettel - gyakran nevezik alaplendületnek is - legfeljebb kék pályán tudunk menni.
  • Piros: középnehéz pálya
    • Olyan pályák, melyeken rövid szakaszokat kivéve nyílt terepen 40 % (=20 fok) -ot meghaladó hossz és keresztirányú lejtők nem lehetnek. Piros pályákhoz már a támasztó lendületeket biztosan és a párhuzamos lengést bizonyos mértékig biztosan tudni kell.
  • Fekete: nehéz pálya
    • Minden olyan pálya, amely a középnehéz pályára adott maximális értéket túllépi. A fekete lesikló pályák technikailag tökéletes síelőt követelnek meg. Nekik is könnyedebb lendületekkel kell a nagyon nehéz szakaszokon haladniuk. Nem szabad engedni a "könnyű ez nekem" önámításnak.

L: Laza sízés sok gyakorlással, tanulással, hogy a kezdő Alberto Tomba-k is fel tudjanak zárkózni. Alap technikák, felvonózás elsajátítása.

K: Alapokkal már rendelkező, a síelés műfaját elmélyíteni szándékozó résztvevőknek ajánlott, akik nem riadnak vissza az egész napos bevetéstől és a nagyobb pályáktól.

N: Komolyabb külföldi síterepek, zord körülmények között is, akár egész héten! A pályák összes nehézségi fokát érintve, de főleg piros és fekete. Gyakorlott és sportos sízőknek ajánlva.

 

Sziklamászás és via ferrata
 
A sziklamászó és a via ferrata túrákon való részvétel feltételrendszere között - a szükséges felszerelést és tapasztalatot tekintve - jelentős különbség van. Sziklát mászni - nyílt napok kivételével - általában olyan társakkal megyünk, akik technikai tudásáról már meggyőződtünk. A nehézségek leírása és mérleglése helyett ezért javasoljuk, hogy részvételi szándékod minden esetben beszéld meg előzetesen az esemény szervezőjével. A via ferrata (vagy klettersteig) túrák nehézségi fokozatait (a saját szemléletünket tükrözi) alább olvashatod. A lenti időtartamok a falon töltött időre vonatkoznak, a beszálláshoz és lemenetelhez tartozó időket nem tartalmazzák. A jó állóképesség és a szédülésmentesség minden esetben alapvető elvárás.
  • L: Jellemzően 1-2 óra időtartamú, A és/vagy B nehézségű (az elterjedt 5 fokozatú skálának megfelelően) szakaszokat tartalmazó vasalt út.
  • K: Jellemzően 1-5 óra hosszú, B és/vagy C és/vagy egy-két nagyon rövid D nehézségű szakaszt tartalmazó vasalt út. Ide sorolható még a 4 órát meghaladó A és/vagy B nehézségű út  is.
  • N: Jellemzően 1-8 óra  időtartamú utak, ahol a B-E nehézségi skálák bármelyike előfordulhat. Ide sorolható még az 5 órát meghaladó nagyrészt C és/vagy D nehézségű betéteket is tartalmazó út is. Amennyiben E nehézségű betétet tartalmaz egy út, úgy az időtartamtól és a többi szakasz nehézségétől függetlenül minden esetben N jelzést kap.